Ochrona Praw Dziecka

Dobre praktyki z zakresu podnoszenia przez dyrektorów, nauczycieli i opiekunów kompetencji istotnych dla ochrony praw dziecka

Cel

Korzyści ze szkolenia dla adresata:

  • Poznasz odpowiedzialność prawną̨ dyrektora i nauczyciela w ujęciu teoretycznym oraz praktycznym,
  • Nabędziesz umiejętność wiązania właściwych zapisów prawnych z poszczególnymi rodzajami swojej zawodowej działalności,
  • Rozpoznasz najważniejsze zagrożenia związane ze sprawowaną opieką nad dziećmi,
  • Będziesz świadomie stosować profilaktykę zagrożeń związanych z aktywnością zawodową mogących prowadzić do odpowiedzialności prawnej,
  • Będziesz promować odpowiedzialność prawną jako narzędzie dbania o dobro społeczności przedszkola, żłobka i szkoły wśród kadry.
Adresaci

Dyrektorzy, nauczyciele przedszkoli i żłobków, nauczyciele szkół

Opis programu

1. Pojęcie dobro dziecka w kontekście profilaktyki jego ochrony przed krzywdzeniem

1.1. Dobro dziecka w ujęciu prawnym
1.2. Rozumienie i odnoszenie dobra dziecka do sytuacji realnych w pracy zawodowej kadry placówki oświatowej
1.3. Dziecko doświadczające przemocy fizycznej, psychicznej i seksualnej
1.4. Case study – formy i rodzaje przemocy wobec dzieci w praktyce zawodowej kadry placówki oświatowej

Pierwszy panel pozwoli tobie pozyskać wiedzę oraz umiejętności z zakresu rozumienia dobra dziecka w szczególnośc i w kontekście do sytuacji realnych pojawiających się w pracy zawodowej kadry placówki oświatowej. W szczególności chodzi tu spojrzenie na dobro dziecka w kontekście ochrony przed uwikłaniem w konflikt rodzicielski, ochrony przed krzywdzeniem oraz szanowania praw dziecka przez wszystkie osoby sprawujące nad nim faktyczną opiekę. Scharakteryzowane zostaną również trzy formy krzywdzenia dzieci tak przez ich opiekunów jak i kadrę placówki oświatowej, które mogą pojawić się w praktyce zawodowej. Uzupełnieniem prezentowanych treści będzie zastosowana metoda case study w odniesieniu do form i rodzajów aktów przemocy wobec dzieci w pracy zawodowej.

2. Praktyczne aspekty wykonywania pracy kadry placówki oświatowej w rzeczywistości prawnej dziecka

2.1. Zakres i zasady wykonywania władzy rodzicielskiej rodziców żyjących w rozłączeniu

  • Charakter i elementy władzy rodzicielskiej
  • Ograniczenie, zawieszenie, pozbawienie władzy rodzicielskiej jednemu lub obojgu rodzicom

2.2. Praktyczne aspekty wykonywania władzy rodzicielskiej w rzeczywistości prawnej dziecka i rodziny

  • Konflikt okołorozwodowy a konflikt rodzicielski
  • Władza rodzicielska, a realizacja kontaktów z dzieckiem i podejmowanie decyzji o istotnych sprawach dziecka
  • Orzeczenia kształtujące sytuację prawną dziecka
  • Postępowanie z rodzicami pozostającymi w konflikcie i przeciwdziałanie zjawisku wciągania kadry placówki w konflikt rodzicielski

2.3. Regulacje postępowania karnego chroniące dziecko przed sprawcą

2.4. Case study – przykłady naruszenia praw dziecka przez przedstawiciela ustawowego/opiekuna prawnego w pracy kadry placówki oświatowej

Drugi panel wprowadzi Ciebie w zagadnienia z zakresu instytucji władzy rodzicielskiej, zakresu jej wykonywania przez rodziców żyjących w rozłączeniu oraz wpływu na wykonywanie działalności placówki oświatowej, w szczególności umiejętność analizy sytuacji prawnej dziecka i przeciwdziałania zjawisku wciągania kadry placówki w konflikt rodzicielski oraz zabezpieczenia uprawnień dziecka przez prawo karne. Uzupełnieniem prezentowanych treści będzie zastosowana metoda case study w odniesieniu do przykładów naruszenia praw dziecka przez przedstawiciela ustawowego/opiekuna prawnego w pracy zawodowej.

3. Profilaktyka ochrony dobra dziecka

3.1. Procedury interwencji w wypadku podejrzenia zagrożenia dobra dziecka. Prawne podstawy interwencji

  • Sposoby interwencji (zawiadomienie policji, prokuratury i sądu rodzinnego)
  • Obowiązki oraz uprawnienia kadry placówki oświatowej w zakresie podejrzenia zagrożenia dobra dziecka. Szacowanie ryzyka
  • Jak rozmawiać z dzieckiem i rodzicem w wypadku podejrzenia zagrożenia dobra dziecka

3.2. Współpraca interdyscyplinarna na rzecz pomocy dziecku krzywdzonemu

  • Współpraca z instytucjami chroniącymi prawa dziecka (ośrodek pomocy społecznej, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, dzielnicowy, Fundusz Sprawiedliwości)
  • Rodzaje współpracy, obieg dokumentacji

3.3. Współpraca z kuratorem sądowym

  • Współpraca w zakresie sprawowanego nadzoru kuratora nad rodziną
  • Planowanie czynności i zakres współpracy z kuratorem sądowym
  • Przymusowe odebranie dziecka z przedszkola i żłobka

3.4. Metodyka postępowania kadry placówki oświatowej w wypadku ujawnienia krzywdzenia dziecka (dobre praktyki)

W ramach profilaktyki ochrony dobra dziecka omówione zostaną prawne aspekty interwencji oraz obowiązku zgłaszania przypadków przemocy wobec dzieci. Zaprezentowane zostaną instytucjonalne formy wsparcia oraz aspekty praktyczne, które pomogą kadrze placówki oświatowej w postępowaniu w wypadku powzięcia podejrzenia naruszenia praw dziecka i szacowania ryzyka. Dowiesz się jak prowadzić właściwą narracje z dzieckiem i rodzicem w wypadku podejrzenia zagrożenia dobra dziecka.

Korzyści

Korzyści podane pod każdym z paneli tematycznych
Certyfikowane szkolenie

Opiekun merytoryczny

Piotr Bogacki – doktor nauk prawnych, Dyrektor Zespołu ds. Przestępczości Wobec Dzieci w Biurze Rzecznika

Praw Dziecka, adwokat Okręgowej Rady Adwokackiej w Częstochowie, dziekan kierunku bezpieczeństwo wewnętrzne Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi. Były główny specjalista prawny Państwowej Komisji ds. Przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15. Prowadził szkolenia z profilaktyki ochrony osób małoletnich przed wykorzystaniem seksualnym dla policjantów Szkoły Policji w Pile, KWP w Gdańsku, KWP w Olsztynie, KWP Szczecin. W latach 2021-2023 członek Zespołu ds. przeciwdziałania przestępczości przeciwko wolności seksualnej i obyczajności na szkodę osób małoletnich powołanego w Ministerstwie Sprawiedliwości. Ukończył szkolenie z zakresu psychologicznych aspektów kontaktów interpersonalnych, kurs podstawowy z zakresu mediacji, aktywnych metod nauczania, kurs kształcenia metodą projektów, kurs z ochrony danych osobowych dla kadr wymiaru sprawiedliwości.

Mateusz Korzeniowski – Kurator specjalista w III Zespole Kuratorskiej Służby Sądowej w Sądzie Rejonowym w Zgierzu. Członek Rady programowej kierunku pedagogika w Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, filia w Sieradzu. Absolwent historii oraz studiów podyplomowych w zakresie wiedzy o społeczeństwie i resocjalizacji z profilaktyką społeczną. Wykładowca akademicki, nauczyciel i wychowawca w ośrodku kuratorskim. Uczestnik kilkudziesięciu szkoleń z zakresu metodyki pracy kuratora sądowego, przeciwdziałania przemocy, mediacji, profilaktyki uzależnień i pracy z młodzieżą sprawiającą problemy wychowawcze. Współorganizator wielu przedsięwzięć popularyzujących kuratorską służbę sądową. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z działalnością opiekuńczo-wychowawczą, resocjalizacyjną i profilaktyką społeczną.

Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi • Wersja BETA strony